A hideg idő beköszöntével, a téli mínuszokban egyre nagyobb veszélynek vannak kitéve azok az emberek, akik az utcán kénytelenek élni. Szolnokon már október óta teljes kihasználtsággal működik mind a nappali melegedő, mind az éjjeli menedékhely. Mindkét intézmény esetén az ellátási terület november elsejétől a teljes megyére bővült; de a megyén kívülről érkezőktől sem tagadja meg a különböző szolgáltatásokat a központ.
A negyven férőhelyes nappali ellátást biztosító Prizma úti intézményben a tisztálkodási-, a mosatási-, az étkezési- és a melegedési lehetőségen túl, ruhapótlást is biztosítanak az intézmény munkatársai, de a hivatalos ügyek intézésében is tudnak segíteni.
Bár az éjjeli menedékhely huszonhét férőhelyes, jellemzően többen kérik elhelyezésüket éjszakára. Ezzel kapcsolatban korábban azt nyilatkozta Hegyi Anita, a Szolnoki Kistérség Többcélú Társulása Humán Szolgáltató Központ igazgatója, hogy a közeljövőben férőhelyszám emelést hajtanak végre, így naponta negyvenhárom fő elhelyezését tudják majd biztosítani.
A tartós hidegben a közöny életeket követelhet
Ha olyan embert látunk az utcán tartózkodni vagy aludni, akiről úgy érezzük, veszélyben lehet vagy segítségre van szüksége, a legfontosabb, amit tehetünk, hogy odamegyünk hozzá, beszélünk vele és megkérdezzük, hogy mire van szüksége és miben tudunk segíteni. Ne próbáljuk meg kitalálni valakinek a gondolatát vagy helyette eldönteni, hogyan tudnánk segíteni. Segítsünk úgy, ahogy mi szeretnénk, hogy segítsenek nekünk: az önállóságunkat és a méltóságunkat tiszteletben tartva. Miután megtudtuk, hogy a megkérdezettnek van-e szüksége segítségre és pontosan mire, próbáljuk átgondolni, hogy mi ehhez hogyan tudunk hozzájárulni személyesen vagy a kapcsolatainkon keresztül.
Ha tanácstalanok vagyunk vagy szakmai segítséget szeretnénk kapni, érdemes felhívni az ország egész területén működő diszpécserszolgálatok egyikét, amit hivatásos szociális szakemberek működtetnek és a nap 24 órájában fogadják a hajléktalan emberekkel kapcsolatos bejelentéseket, megkereséseket. A diszpécserszolgálatok elérhetősége itt található. A diszpécserszolgálatot elsősorban akkor érdemes hívni, ha életveszély, vagy annak gyanúja áll fenn (pl. nincs elég meleg takaró, vizes a takaró stb.), vagy ha a hajléktalan ember segítséget kér, de nem vagyunk benne biztosak, hogy milyen típusú segítségre lenne szüksége.
fotó: Györfi Mihály Facebook